Powszechnie wiadomo, że nie każde dziecko otrzymuje od swoich rodziców wiedzę z zakresu finansów osobistych i finansów przedsiębiorstw. Aby młodzież posiadała kluczową wiedzę, wprowadzono do programu szkół średnich lekcje przedsiębiorczości. Czy ma to sens?

pieniądze

Autor: superscheeli
Źródło: http://www.flickr.com
Czy wiedza uczniów będzie teraz większa, a to spowoduje, że będą bardziej świadomymi konsumentami? Czy poznają funkcje pieniądza? Czy dzięki większej wiedzy z pełną świadomością wybiorą profil studiów, miejsce pracy lub czy zdecydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej i pracę tylko dla siebie? Wiele osób uważa, że na samą definicję przedsiębiorczości składa się wiele czynników. Trudno także nauczyć się tego z dnia na dzień, bo chodzi tu w końcu o umiejętności miękkie, których nabywanie nie zawsze idzie szybko. Sporo osób uważa również, że bycie przedsiębiorczym to nie określone, wyuczone zachowania, natomiast głównie talent, życiowa zaradność czy – kolokwialnie ujmując – „obrotność”.

Lecz z innej strony patrząc – wyjaśnienie nieznanych dotąd zagadnień części uczniów z pewnością otworzy oczy na sprawę, o której mogli wcześniej nie mieć pojęcia. Program zakłada, że po zajęciach z tego przedmiotu, uczniowie będą bogatsi o wiedzę na tematy gospodarcze i ekonomiczne. Poznają najpierw lepiej samych siebie, swój charakter, podejście do życia, potem poznają tematy związane z codziennym życiem w państwie, jakie znają ze swojego doświadczenia, lecz i te, z których mogli sobie dotąd całkowicie nie zdawać sprawy: funkcje pieniądza , płacenie podatków, „bezpłatne” instytucje państwowe, działanie banków i innych instytucji finansowych. Na pewno znajdzie się także miejsce na pogadankę o zarządzaniu domowymi finansami i o sprawdzonych sposobach oszczędzania pieniędzy.

Gotówka na opłaty

Autor: eFile.com
Źródło: http://www.flickr.com
Kolejna porcja zagadnień uświadamia, co trzeba zrobić, by stać się właścicielem firmy i jak z głową prowadzić swój biznes, by był dochodowy. Czym są faktury VAT, kto jest płatnikiem VAT-u, a które instytucje mogą być z jego płacenia zwolnione. Kolejne pojęcia powiązane są z różnymi formami zatrudnienia, typami umów i objaśniają takie pojęcia, jak przykładowo: umowa o pracę, umowa zlecenie, kontrakt menadżerski, umowa franczyzowa itp. Jak widać, same zajęcia wydają się być bardzo mądre i na pewno poszerzą wiedzę na bardzo istotne zagadnienia, jednak bardzo wiele zależy od sposobu, w jaki będą realizowane i czy licealiści otrzymują suche fakty i obszerną listę definicji do wkucia, jak: „faktury VAT”, „umowa franczyzowa”, „podatki”, czy może będzie zdobywać wiedzę w sposób atrakcyjny, zapamiętywać ją na długo, a później będzie jej używać w dorosłym życiu.

Author

admin