Prawo drogowe w Polsce w sposób dosadny zakazuje jeżdżenia takimi samochodami, w których jest zamontowane ogumienie o mniejszym indeksie nośności, niż jest on określony przez producenta.
Indeks prędkości wyznaczony jest w km/h w procesie laboratoryjnych testów.
Źródło: http://www.flickr.com
Źródło: http://www.flickr.com
Źródło: http://www.flickr.com
W czasie tych prób opona dociskana jest do bębna o znacznej średnicy. Bęben ten porusza się ze znaczną prędkością i informuje o największej szybkości, z którą konkretne ogumienie może się poruszać. Jest on wskaźnikiem maksymalnej i bezpiecznej prędkości, z jaką można się na takiej oponie poruszać. Wytwórcy opon określają największą szybkość, lecz nie zalecają jeździć tak szybko.
Zobacz ten użyteczny portal – opisuje on podobną problematykę i zapewne również Cię zainteresuje. Nie czekaj więc i kliknij tu!
Zalecają jednak poruszać się po szosach w granicach limitów na nich ustalonych. Bardzo ważne jest to, aby zawarta prędkość za pośrednictwem indeksu nie była przekraczana, ponieważ zagraża to zmniejszeniem stanu bezpieczeństwa tego typu podróży. Zagraża również uszkodzeniem ogumienia. Używanie opon z mniejszym wskaźnikiem jest dobitnie zakazane i tyczy się to zwłaszcza opon na sezon letni.
Indeks nośności jest to następny istotny parametr, o którym powinniśmy wiedzieć, kiedy wybieramy opony. Trzeba dobierać opony o nośności wyższej lub równej takiej wskazanej przez producenta. Montaż opon o niższym obciążeniu jest kategorycznie zabroniony, gdyż grozi to niezwykle dużą ilością negatywnych konsekwencji. Tego typu konsekwencje to przykładowo zredukowanie poziomu bezpieczeństwa, brak stabilności prowadzenia pojazdu i szybsze zużywanie opony.
Kiedy kupujemy nowe opony, musimy sprawdzać indeks nośności oraz należy brać pod uwagę oba te wskaźniki, ponieważ są ze sobą bardzo powiązane. Mając na uwadze obydwa te wskazania wytwórcy, możemy mieć pewność, że kupimy odpowiednie ogumienie.